Gustav Brecher
Der Leipziger Generalmusikdirektor und Bürgerschreck dirigiert 1929
Opernkapellmeister Gustav Brecher dirigiert die “Freischütz”-Ouverüre

Gustav Brecher was no run-of-the-mill conductor. He set out to be provocative and staged highly controversial opera creations. Sensational storms of applause were often drowned out by furious whistles.
In 1927 Brecher and director Walter Brügmann staged Ernst Krenek’s “Jonny spielt auf ” in Leipzig with Theodor Horand as Daniello. It was radical, grotesque and dominated by 1920s jazz.
Kurt Weill‘s “Der Zar lässt sich photographieren” and Ernst Krenek‘s “Das Leben des Orest” followed. All hell broke loose when Brecht/Weill’s “Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” was premiered. The result was a veritable scandal.
© Foto aus dem CD-Booklet – Stadtgeschichtliches Museum Leipzig, Sammlung Cichorius
Auf der Suche nach Leipziger Opernaufnahmen mit dem Gewandhausorchester stellte sich uns eine brennende Frage:
Wie weit zurück in der Geschichte des Leipziger Opernhauses würden wir gehen können?
Seit wann gibt es Schellack-Opernplatten mit dem Gewandhausorchester? Oder Rundfunkaufzeichnungen?
Zu Hilfe kamen uns alte vergilbte Aufnahmeprotokolle der Schallplattenfirma „Carl Lindström“.
Danach hatte es doch tatsächlich schon 1929 (!) eine Aufnahmesitzung des Gewandhausorchesters unter der Leitung des damaligen Generalmusikdirektors Gustav Brecher gegeben.
Jenem Brecher, der in die Leipziger Musikgeschichte wegen seiner progressiven Spielplanpolitik als „Bürgerschreck“ eingehen sollte und der schon Anfang März 1933 wegen seiner jüdischen Herkunft von den Nationalsozialisten pfeifend aus seinem Amt vertrieben worden war. Nichts mehr sollte an die Ära Brecher erinnern.
Schallplatten jener frühen Aufnahme unter seiner Stabführung konnten aber aus einem ganz anderen Grund nicht erscheinen: Während der Aufzeichnung hatte die fragile Technik völlig versagt.
Dann unser Jubelschrei:
Wir erfahren von einem Sammler aus Amerika, dass er eine dieser damals technisch verworfenen Aufnahmen besitze und unserer Edition Gewandhausorchester zur Verfügung stellen würde.
“product failed inspection!”
The first gramophone recordings of the Gewandhaus Orchestra were produced by the Berlin firm of Carl Lindström AG using a modern electric microphone on April 11, 1929. They were made in the large hall of the New Gewandhaus, the traditional Leipzig venue of the Gewandhaus Orchestra. To our surprise, they were conducted not by the conductor of the Gewandhaus Orchestra but by Gustav Brecher, the general music director of the Leipzig Opera. The timing of the recordings wasalso remarkable, for Wilhelm Furtwängler had just given up his position as Gewandhaus Orchestra conductor and his successor Bruno Walter had not yet taken over. A propitious situation for Brecher …
The recordings made in 1929 under Brecher‘s baton were of Richard Strauss‘s symphonic poem Death and Transfiguration and Carl Maria von Weber’s Overture to Der Freischütz. But problems with the wax masters became evident during the recording sessions. According to the recording sheet, the Strauss recording was “later rejected”. The recording company did have monitoring copy pressed, but it was “only experimentally made”. The work by Strauss was thus never released.

Pages dated April 10, 1929 from the Lindström recording register showing the remarks on the failure of the “Tod und Verklärung” matrixes in the last column.
Behind the name of general music director Gustav Brecher is the note “non-Aryan” in another hand.
The final column “Observations” includes the entry in the lines for the masters of “Tod und Verklärung”: “subseq. rejected – 21.11.29”, “Wax damaged, trial production only – 10.4.29” and for the “Freischütz” overture, “comes over too strongly”, “product failed inspection – 27.5.”
The recording of the Freischütz Overture fared a little better, but there too, the recording sheet shows that it afterwards failed the quality check. In the end, nothing was released of that first recording session of the Gewandhaus Orchestra. Whereas the recording matrixes of Death and Transfiguration were presumably destroyed on the spot, the rejected matrixes of the Freischütz Overture found their way over the Atlantic to the United States.
There, and in England, the recordings of the “Leipzig Gewandhaus Orchestra” were finally put on sale in 1931 – though only for a brief time – on the Parlophone label in Britain and with US Decca in America.
One of those extremely rare discs survived the turbulent times in the possession of an American collector and was at our disposal for Edition Gewandhausorchester Vol. 2 CD set. It is both a unique attestation to Gustav Brecher’s work in Leipzig and a poignant symbol of reparation and homecoming …
Carl Maria von Weber: Overture “Freischütz”
Gustav Brecher with the Gewandhausorchester
Record: Carl Lindström AG – 1929 April 11. – in the great hall of the New Gewandhaus
GB Parlophone E 11039/40 matrices: 2-21347/348/349 [Collection Dr. Jens Uwe Völmecke]
← BACK TO PAGE “SENSATIONAL DISCOVERIES”