Jun 302015
 

Supersonic Award für Peter-Schreier-CD
Franz Schubert: Die Winterreise


Die rennom
ierte Luxembourger Musikzeitschrift „piccicato“ würdigte in ihrer aktuellen Ausgabe die Peter-Schreier-CD mit Franz Schuberts Winterreise mit dem Supersonic Award.

  CD-Content
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www-heinrich_schreierDresdner Streichquartett

Während der CD-Produktion in der Dresdner Lukaskirche:
Peter Schreier mit dem Dresdner Streichquartett
Foto: Matthias Creutziger

 

Peter Schreier singt Schuberts “Winterreise”

Der Abschied von seiner Sängerlaufbahn

Im März 2005 hat sich Peter Schreier noch einmal und letztmalig ins Studio begeben, um in der Lukaskirche Dresden jene Fassung der „Winterreise“ aufzunehmen, die der Kasseler Komponist Jens Josef für Singstimme und Streichquartett geschaffen hat. Das war das Jahr, in dem Schreier seinen 70. Geburtstag feiern konnte und in dem er den bemerkenswerten Entschluss fasste, noch auf der völligen Höhe seines stimmlichen Könnens Abschied von seiner Sängerlaufbahn zu nehmen.

Vor diesem Hintergrund kommt dieser Einspielung eine besondere Bedeutung zu. Das war auch bei der Aufnahme selbst zu spüren. Peter Schreier wusste wieder mit völlig neuen Nuancen und Gedanken musikalisch zu „erschüttern“. Sowohl das Ganze als auch jedes einzelne Lied hatte die Aura des Ein- und Letztmaligen.

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Peter Schreier sings Schubert’s “Winter Jouney”

Farewell to a magnificent singing career

His legendary live recording of February 15, 1985, to mark the reopening of the Dresden Semperoper, is a striking debut and a unique document. Sviatoslav Richter had sought to work with Schreier before.The moment proved to be ideal, enabling the two world-class artists to make their joint debut in the world-famous opera house with a key work in the art song genre. In the ensuing years Peter Schreier chose to interpret Schubert’s Winter Journey with András Schiff as a sympathetic accompanist. Schreier returned once again to the studio in March 2005 to record in the Dresden Lukaskirche the version of Winter Journey arranged for voice and string quartet by t he Kassel composer Jens Josef.That was the year in which Schreier celebrated his seventieth birthday and took the remarkable decision to end his singing career while he was still at the height of his vocal powers. Against that background, this recording takes on a special significance.That was palpable even during the recording process itself. Peter Schreier once again succeeded in turning people’s musical notions «upside down» with completely new nuances and ideas. In its entirety as well as in each individual song, the recording had an aura of uniqueness and finality. The first takes were usually the ones that were used. The four instruments of the Dresden String Quartet added new colours.They lent even more pallor and mystery to the air of death that pervades the lieder cycle. The recording is the crowning achievement in the very rich life’s work that the lieder singer Peter Schreier has given us.

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